Dunedin - Te Anau: een gruwelijk sprookje

21 december 2017 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we vertrokken uit Dunedin. Bestemming voor vandaag is Te Anau. De 4 uur durende rit leidt ons door het boerenlandschap van Nieuw Zeeland. Denk groener dan groene heuvels met overal schapen en her en der een slaperig dorpje of een enkele boerderij. Gedurende het grootste deel van de rit miezert het maar in Te Anau schijnt de zon en kunnen we genieten van het prachtige meer dat omringd wordt door bergen.

Om half 5 gaan we met de boot naar de glowwormcaves. Daar krijgen we informatie over de gloeiwormen en over het gebied waar we ons bevinden en waar een groep Takahe (zeldzame vogel) leeft. Helaas zien we deze vogels niet. We lopen eerst door de grot waar enorm veel water doorheen stroomt en die daardoor ieder jaar groter wordt. Vervolgens stappen we in een bootje en varen we in absolute duisternis door een Efteling-achting sprookje met lichtjes die ons omringen als duizenden kleine sterren. Om stil van te worden! Heel sprookjesachtig. Totdat je hoort dat de gloeiwormen deze oplichtende kettingen maken van een soort druppeltjes speeksel en dat het licht bedoeld is om prooi aan te trekken. Deze prooi blijft plakken in de kleverige druppels waarna de gloeiworm naar beneden komt om de prooi met nog meer speeksel te verdoven en vervolgens op te vreten.... sweet dreams!