The steepest street en the most rare pinguïn

20 december 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Vandaag was de dag van de superlatieven, al schijnt dat sowieso bij nieuw zeeland te passen.
Vanmorgen de dag begonnen met een ritje naar Baldwin street; de steilste straat ter wereld. Niet gehinderd door enige terughoudendheid reden wij deze steilste straat in. Helaas vond onze Kia het op driekwart toch te steil en sloeg de motor af. Met een stuk of 20 druk fotograferende Japanners midden op straat wil je niet kei hard achteruit de steilste straat af rollen. Gelukkig is martien heel behendig met hellingtrekken en lukte het alsnog om veilig boven te komen... pfff.... Daarna de auto ook weer veilig beneden gekregen zonder een Japanner op de voorruit te laten belanden. Nog een keer te voet naar boven en naar beneden, zodat ook onze benen zeker wisten dat dit the steepest street of the world is.

Na deze enerverende start het otago museum bezocht. Leuk en gratis; zo kan het dus ook!

Iets na het middaguur werden we opgehaald voor een wildlife tour. Op zoek naar inheemse dieren; albatrossen, pinguïns en zeeleeuwen. Ontzettend genoten van het uitzicht op de otago peninsula (schiereiland). Het eiland bestaat uit een heleboel uitgebarsten vulkanen en is zo mooi groen. En dan het prachtig blauwe heldere zeewater in de diepte. Geweldig.

We begonnen de tour met een boottocht langs de albatros kolonies. Dit is de enige broedplaats van albatrossen op het vaste land. Daarna kregen we een film en uitleg in het observatorium, waar ze zich bezig houden met het beschermen en bestuderen van deze machtige vogels. We zijn helemaal volgepompt met feiten en weetjes over de albatros.

Daarna werden we opgehaald om de geeloogpinguin te zoeken. Een super enthousiaste tourguide leidde ons door de duinen waar we inderdaad de meest zeldzame pinguïn ter wereld gevonden hebben. Op het strand lag ook nog een enorme mannetjeszeeleeuw (ja, ja, ook nog eens the rarest in the world) te chillen. En tenslotte zagen we ook nog eens de kleinste pinguïn van de wereld (the blue pinguin) broeden.

Kortom; een bijzondere dag vol bijzondere dieren.

1. Rudy en Romy:
    Wat een avontuurlijke dag, heerlijk om te lezen!!! Xx Romy
  2. Jos en Jacqueline:
    20 december 2017
    Leuk te lezen dat het leuk is en goed bevalt. Veel plezier nog en geniet ervan!🤗
  3. Judith:
    Wauw! Klinkt super!